Waar blijven mijn klanten?

Gepubliceerd op 7 februari 2019 om 11:16

Je bent net gestart met je onderneming, of al een tijdje bezig. Je werkt je suf om alles bij te houden: Social Media, een website, nieuwsbrief, een blog af en toe... En toch loopt je agenda niet vol. Hoe komt dat?

 

Overal lees je dat je geen onderneming kan starten of hebben zonder aanwezigheid op het wereldwijde web. Je moet een zakelijke facebookpagina hebben, die koppel je aan je website. Om aan lijstbilding te doen heb je ook nog een weggever nodig en blog. Op die manier kom je aan prospects voor je nieuwsbrief...

Ok je bent al een eind op weg , je hebt al enkel dingen en je werkt hard achter de schermen om de rest ook in orde te krijgen.

Maar levert het ook direct klanten op?

NEE en hoe dat komt leg ik je direct uit.

 

Om aan je business te werken heb je 2 grote pijlers om inkomen te produceren, we noemen ze ook IPA's, inkomenproducerende activiteiten.

Je kan ze opdelen in business bouwende en business ondersteunende activiteiten. Alles gebeurt achter de schermen van je bedrijf.

De dingen die ik hierboven opsomde zijn noodzakelijk om zichtbaar te zijn, om te laten weten wat je doet, wat je talenten zijn, zodat je gevonden kan worden. Een blog schrijven, een facebookpost maken, quotes verzinnen, werken in Canva om een mooie lay-out te krijgen... Het zijn leuke dingen, maar je kan je er ook helemaal in verliezen. Zeker als HSP met een serieuze perfectiedrang. Moet het niet dat plaatje zijn? is de kleur wel ok? Zou ik geen ander lettertype kiezen? Is de tekst niet te lang of te kort... En daar wringt het schoentje vaak. Want deze tijd levert je geen klanten op, toch niet op korte termijn. Ze zijn noodzakelijk, maar het werken aan aanwezigheid , zichtbaarheid. Ze zijn ondersteunend voor je bedrijf, maar zijn op lange termijn pas zichtbaar.

Daartegenover staan ook businessbouwende activiteiten. Dit zijn de meest belangrijke dingen die je zou moeten doen. Het is direct klantencontact. het is werken aan je zichtbaarheid in reallife. Je praat met een mama aan de schoolpoort over haar job.  Je vertelt dat je sinds kort ook een serieuze omschakeling gemaakt hebt. Er wordt interesse getoond en je vertelt wat je net doet. Hoppa... Of je stuurt een berichtje naar je warme kring, je kennissen en vrienden, familie met de vraag of ze je pagina willen liken of delen. Waarin je ook duidelijk uitlegt wat je doet. Of voor de echte durvers de telefoon nemen en enkel vriendinnen bellen en vragen of ze naar je workshop willen komen, want dit is echt iets voor haar, ze mag het gewoon niet missen.

En laat nou dat laatste stuk een heel moeilijke zijn voor hooggevoelige personen. Vaak is er die drempelvrees om afgewezen te worden, durven niet direct het contact aan te gaan... Toch is dit stuk onmisbaar in het hele plaatje. Dit levert je echt klanten op. gelukkig kan het ook op een heel mooie manier zonder opdringerig over te komen. En dat leer ik je in onze Shine Online workshop op 11 maart a.s.

Om een zaak goed te kunnen draaien is het belangrijk dat je een goede planning maakt en dat de 2 IPA's in verhouding zijn. je kan geen 20u ondersteunend werken en 4u bouwend. Dan is er maar weinig tijd over in de week om ook daadwerkelijk met klanten te werken. En te weinig tijd om ze ook daadwerkelijk te werven. Hou eens bij hoeveel tijd je spendeert aan beiden en kijk of je ergens iets kan veranderen in het patroon.

Hulp nodig? Kom dan naar onze kickstart workshop op 11 maart as.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.